…
När jag läser ur läseboken från 1909, som jag inhandlat
på loppis för den respektabla summan av 10 kronor,
så tycker jag språket är härligt högtravande, men
det man lär ut, något främmande och märkligt i somt.
Man lär ut en hel del nationalistiska tyckanden, i samklang
med texter om Gud så klart. Och det får mig att fundera över
vad barnen lär sig idag, som är lika galet eller än mer galet
jämfört med då. Fast vi i vår samtid är för blinda för att se det?
Jag vet faktiskt inte vad barnen lär sig i skolan idag,
men jag undrar. Jag vet att införandet av
privatskolor har skapat en betygsinflation, vilket enligt min
ödmjuka hållning, inte är riktigt bra. Därför det innebär att
barn med rika föräldrar får höga betyg och sämre kunskaper,
och barn i andra områden får sämre resurser
att lära sig och bli som folk redan som utgångspunkt.
Detta vet jag. men jag vet inte vad barnen har på schemat,
vilka texter de läser, om de ens läser texter?
Är det texter om hur varje form av gruppering, måste innehålla mer än 50%
kvinnor/tjejer ? Måste innehålla nån eller några former av HBTQrtyxvo?
Och så klart några fler etniciteter? Jag är rädd för det!
Inte att en grupp skulle kunna innehålla den fördelningen,
men för att den enligt vår samtid bör/ska innehålla den fördelningen,
vid nästan varje givet tillfälle.
Med hetskampanjen mot ovaccinerade, och hjärntvätten av människor
i färskt minne, som hjärntvättade nästan en hel värld i skräck,
Så sent som igår överhörde jag konversationen:
Fru Y – Klarade du dig från covid ?
Mr X – Ja jag har klarat mig rätt bra faktiskt, jag tog 4e sprutan igår!
Fru Y – Ja inte vi, vi har fått det (De hade oxå tagit sprutorna)
Mr X – Ja det här är inte över än inte, de här bakterierna (ja han sa ”bakterier”)
sprider sig fortfarande och förändras, osså det här med Ukraina nu oxå
(Historien förtäljde inte hur vaccinet skulle hjälpt mot invasionen av Ukraina, men ändåååå!)
Fru Y – Ja det är OANSVARIGT att inte vaccinera sig!!!!
Med detta i färskt minne funderar man på vad man från centralstyrt håll har för planer
att stoppa i våra barns hjärnor, för att de ska bli lydiga robotar,
”All in all they are just another brick in the wall. Hey teacher, leve ’em
kids alone”
Att skriva läseböcker/läroböcker som är helt objektiva, göre sig icke alls.
Det är omöjligt. Men man kan väl åtminstone sträva åt det hållet.
Man kan väl lära barnen att tänka själva? Man kan väl lära barnen att
tvivla och ifrågasätta. Och då menar jag att de även bör lära sig ifrågasätta
de som lär ut VAD de ska ifrågasätta. Ty idag har ord som faktagranskning kommit
att användas i precis motsatt syfte, nämligen att DÖLJA information,
och få folk att tänka i en riktning. Den riktning som maktmänniskorna bestämmer
sig för. Maktmänniskorna med miljarders miljarder, som styr och mutar våra politiker.
Nä men jag undrar bara vad våra barn lär sig i skolan idag,
och vad det lärde sig 1909.