Sagan om bagaren & kocken börjar klarna, men än är det inte över,
vekar det som. Det kanske håller på att reda ut sig,
men jag skulle inte betta på det. De har sagt det ca 7-8 ggr nu.
Men först …. lite posthantering
Alldeles innan sagan om bagaren och kocken började, så
hände det sig förövrigt så, att Post Nord, skulle leverera ett paket
med stor växtbelysning till Kai Tomas, tungt och skrymmande.
Man uppmanade herrn att befinna sig på sin hemadress för att kunna
ta emot paketet vid dörren. Detta hade Kai Tomas betalt extra pengar för.
Han fanns på plats under tidsperioden som var anvisad,
och lite till, men inget paket dök upp. På eftermiddagen samma dag som
paketet skulle anlända vid dörren mot betalning som redan var betald,
erhäll Kai Tomas ett meddelande om försenat paket:
”Hej! Tyvärr har vi förseningar och kan inte leverera ditt paket från Wexthuset
med id xxxxxx idag. Vi återkommer till dig när du kan göra
ett nytt leveransval. Vänliga Hälsningar PostNord Detta meddelande är
automatgenererat och går inte att svara på”
Postnord ”levererar”
Dagen efter en fredag, meddelade de att de inte heller denna dag kunde
leverera paketet som Kai Tomas redan betalt frakt för. Och att det möjligtvis
kunde ske kommande vecka. Möjlighet fanns att själv hämta ut det tunga skrymmande
paketet på terminalen för postnord i Sollefteå, under fredagen. Så gjorde Kai T.
Dagen efter erhåller Kai T ett stolt mail från PostNord om att de levererat:
Postnord:
”Vi har levererat!
Hej! Din leverans från Wexthuset med xxxxxx är nu levererad.
Vänliga hälsningar PostNord
OBS! Detta meddelande är automatgenererat och går inte att svara på.”
Det var ju bra arbetat Post Nord, Kai T, hämtade varor som han betalt
för att PostNord skulle leverera till dörren. Kai T hämtar. PostNord tar åt
sig äran, och betalar INTE tillbaka den extra avgiften för hemkörning!
Nu till sagan om Bagaren och kocken:
En sen kväll i slutet av Maj. Närmare bestämt den 18e, föll en herre vid
namn, Kai Tomas, till föga för hans FD kär-mors förslag att införskaffa sig en maskin som
gör juice på det mesta. Kai Tomas beställer, och betalar av misstag i förskott,
till Klarna, något som inte är brukligt i Kai Tomas inhandlingsvanor. Tillika
lockade två kaffeglas, som åkte med i beställningen.
Det dröjde nån 1½ vecka innan varorna kom, men Kai Tomas
satt inte i sjön, och väntade tålmodigt. Tålamod, något som med tiden
skulle tryta allt mer visade det sig. Varan kom iaf till Kai Tomas, och Kai Tomas
kände sig hyfsat nöjd med inköpet. Allt väl!
Allt väl???
Njaäe … inte riktigt va!
Kai Tomas trodde i sin enfald att det räckte med att ta emot en
vara och betala för den. Det var nog fel tänkt av Kai Tomas verkar
det som, så här i efterhand, och pågående. Samma dag började
även b & K att frekvent skicka ut reklam, medan början till Kai T:s livs
mest besynnerliga konsumentärende.
Ett paket för mycket
Ty yttermera visso, kom det ett mail från Bagaren & kocken om
att Kai Tomas fått ytterligare ett paket. För att försäkra sig om hur han
ska agera i ärendet så ringde Kai Tomas genast upp B & K och frågade.
Det var ingen fara, försäkrade de från B & K. Det var bara att låta det ligga
kvar så returnerades det, och jag behövde inte betala någon frakt för det
jag uppenbarligen inte beställt. Även Klarna, som var anlitade av B & K att
håva in kosingen, började frekvent skicka reklam om hur bra de var.
Och i något mail stod det ”handla säkert och smidigt”
”säkert och SMIDIGT”??? Lägg detta ordval på minnet kära bloggläsare!
Den 19:e maj erhåller Kai T en faktura på samma belopp Kai T redan betalat.
Den 20e, 22a, 24e, 27e maj, samt1a och 2a Juni är bägge företagen vänliga
nog att skicka reklam, mellan deras trassliga fakturerings-strul.
29 maj ringer Kai T 031- 25 22 22 till B& K, för att klargöra
att han betalt och fått sin vara, efteratt fått mail om återbetalning.
5 min 11 sek kl 11.13
1a Juni 16.42 5 min 22 sek39 min 10 sek samtal med klarna
08 120 120 10, om att jag fått mina varor samt att de är betalda.
2 juni mail
Klarna
Bagaren och Kocken
Ordernummer: ORDER-xxxxxxxx
”Hej! Ditt köp från Bagaren och Kocken är nu betalt.
Tack för att du valde Klarna!
Betalningsstatus Betalt
Beställningsdatum 18 maj
Mottaget belopp 1 584,00 kr
OCR xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx”
Kai Ts kontoutdrag:
2a juni betalningen bokförd till
klarna Bank AB
xxxx xxxx xxxx xxxx
Betalning BG
Räntedag 2022- 06 02
Datum för kontohändelse
2022 – 06 – 02
10 juni mail från Klarna:
”Hej tomas! Din order hos Bagaren och Kocken har uppdaterats efter att
vi mottagit din betalning och har rätt till en återbetalning av 1 584,00 kr.
För att kunna betala tillbaka pengarna behöver du lämna ytterligare
information genom att fylla i ett återbetalningsformulär.
10 juni kl 11.25
39 min 10 sek samtal med klarna inkl väntetid
08 120 120 10, om att jag redan fått mina varor, och inte ska ha några pengar.
10 juni kl 12.05
samtal 5 min 7 sek
031 25 22 22 med Bagaren och Kocken,
om att jag redan fått mina varor, och inte ska ha några pengar.
Inte helt tydligt
Vid dessa samtal hävdar de att Kai T tagit emot pengar från en återbetalning
som sedan ska betalas åter till B & K. Kai T vill inte, säger att de får reda ut
sina misstag själva. Men mailen är lika automatiserade som människorna Kai T
pratar med per telefon, och de fortsätter komma. Nu med hot om inkasso,
om han inte betalar fakturan Kai T bevisligen redan betalt.
29:e Juni från Kundservice Bagaren & Kocken:
”Hej Tomas,Tack för att du kontaktat oss. Vi råkade missa att skicka dig fakturan
för din slow juicer och kaffekoppar.Bifogat finner du fakturan det avser.
Vänligen betala in denna snarast möjligt.Har du fler frågor eller funderingar
får du gärna återkoppla i detta mejl. Önskar dig en fin dag! ”
30:e Juni från Kundservice Bagaren & Kocken:
”Hej Tomas, Tack för att du kontaktat oss. Jag hörde att du var i kontakt med
min kollega på telefon igår om fakturan som skickats ut till dig.
Det blev som sagt lite knasigt med din order när vi skickade ut en ny till
dig och den gamla som kom i retur till oss blev återbetald.
Du har ju nu fått dina varor men också en återbetalning av hela beloppet.
Du har dem uppgifterna i din Klarna-app och vi ber dig därför att bekräfta
återbetalningen från Klarna för att sedan betala fakturan som skickats till dig.
Detta är ett unikt fall som är ytterst ovanligt men för att lösa det som hänt
så gott det går så ber vi dig vänligen att utföra detta så snart som möjligt.
Fakturan behöver bli betald senast 8:e juli.
Har du fler frågor eller funderingar får du gärna återkoppla i detta mejl.
Önskar dig en fin dag! ”
Kai T har ingen Klarna-app, och har inte erhållit några pengar.
Vill därför av kanske något förklarliga skäl, inte betala någon faktura.
Eftersom den redan är betald
20/7 mail från Backoffice Bagaren & Kocken:
”Hej,
Enligt våra noteringar är bifogad faktura förfallen till betalning.
Vänligen betala fakturan omgående för att undvika inkassokostnader.
Har ni betalt ber vi er skicka en bekräftelse på betalningen till oss innehållande
datum samt kontonummer dit betalningen gjorts.
Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar
David S.
BackOffice Bagaren och Kocken
Tele: 031-25 22 22″
21/7 Mail från bagaren & Kocken
”Hej Tomas,Tack för samtalet förut.Jag har nu varit i kontakt med Klarna och
utforskat vad det finns för möjligheter gällande det bekymret som vi hamnat i.
Jag måste även beklaga igen för att det blivit såhär. Antingen så gör vi det
som vi diskuterade förut. Att du fyller i schemat och får en återbetalning,
för att du sedan betalar en faktura från oss. Den som du hade nu ligger på
orderbeloppet på 1584 men vi kan kreditera den till 1000 kronor som ursäkt för strulet.
Då gör vi en ny faktura för dig värt 1000 kronor istället för 1584, då får du bara
återkoppla och ge besked om att du vill detta.
Alternativt så kan vi aktivera en ny order på Klarna (samma belopp och produkter,
men det aktiveras bara en ny faktura) och sen måste du ta kontakt med Klarna
(då det handlar om dina bankuppgifter och betalningar, vi får inte göra detta gav
Klarna besked om) och be dem föra över beloppet till den nya fakturan.
Se bifogad bild för hur Klarna beskriver det.
Om du inte helt är säker på vad de två alternativen innebär så får du gärna
ringa eller mejla in till oss för förtydligande.
Beklagar återigen att det blivit så struligt men det måste göras på något
av dessa två sätt för att det skall kunna ordna sig. Som jag beskrev tidigare
så vill vi inte göra det svårt för dig men som du ser i den andra bilden
så finns det inga andra möjligheter än just dessa två vi har presenterat.
Hör gärna av dig med hur du vill göra så hjälper vi dig med det.”
Ringer B & K, ber att få prata med David.S.
– ”David.S, är tyvärr på semester, Eva ska ta över ditt ärende”
27/7 från klarna:
”Hej Tomas Lundin!Vi har nu mottagit dina uppgifter. Ärendenummer:
xxxxxxxxxxxxx . Ditt ärende kommer nu hanteras och pengarna ska finnas
på ditt konto inom ett par dagar. Hälsningar, Klarna”
27/7 från Backoffice Bagaren & Kocken
”Hej,Enligt våra noteringar är bifogad faktura förfallen till betalning.
Vänligen betala fakturan omgående för att undvika inkassokostnader.
Har ni betalt ber vi er skicka en bekräftelse på betalningen till oss
innehållande datum samt kontonummer dit betalningen gjorts.Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar Matilda P.”
BackOffice
Tele: 031-25 22 22
28e Juli.
Pengarna Kai T måste få från klarna, för att kunna betala en vara som han
redan betalat och fått, har nu kommit in på hans konto. Kai T ringer genast
och meddelar B & K, så de får skicka en ny faktura, så han inte får pengar han
inte rättmätigt ska ha. De lovar och försäkrar att så ska ske
… 30 Juli
Än har Kai T inte sett någon faktura från B & K, men jag lär väl få ett automatiskt
mail igen, underskrivet av nå’n Matilda P, där de hotar med inkassokrav.
Orimligt? Ja kanske det kanske?!
Reklamen på mailen fungerar dock utmärkt från både Klarna och B & K.
”Tryggt och säkert” :O