Men vill vi verkligen fortsätta så här ?


Förutfattade meningar

När man skriver om manligt och kvinnligt,
speciellt under det könskriget som nu råder,
det kalla, det hänsynslösa, det hämndlystna kriget
där det bara finns offer och förlorare, den dagen freden kommit.
Bara offer på båda sidor frontlinjen. och som alltid i krig,
mest offer bland de som inte startade kriget, på BÅDA
sidor frontlinjen.
När man skriver om manligt och kvinnligt, så
blir det ofta med stora fördomar, med förutfattade
meningar, svepande, anklagande.
Precis som med alla andra förutfattade meningar,
fördomar, och hat… låt oss tänka, mot tex
människor av olika härkomst och religion.

Jo jag gillar faktiskt olika, men gör ni det ?

Och för att ens kunna beröra ämnet och de stämningar
som nu råder, de könsroller, de föreställningar om könsroller,
de föreställningar om kvinnor som råder,
och de föreställningar om män som råder,
så kommer även jag i detta inlägg tala i svepande begrepp,
fördomsfullt, fast min absoluta tro är att vi alla är individer,
och bör få förbli det. Min fasta tro att ”jag gillar olika”.
Kommer ni ihåg det slagordet ? som stolt användes för att
försvara allas lika värde…. ALLAS lika värde.
Det vore bra om ni kommer ihåg, för de ”goda” som använde det
mest, tycks ha glömt.

Lätt förvirrad Tomas

Men jag blir lätt förvirrad när de feministiska hjältarna som ska slåss
mot sexism, objektifiering och utnyttjande ser ut tex så här:

(Zara Larsson)

Det är någonting jag inte förstår i det här. Det har, om jag
förstått det rätt att göra med att hon har rätt att klä sig så
här, nånting att göra med kvinnlig sexuell frigörelse
… eller nåt. Riktigt säker är jag faktiskt inte, om jag ska
vara riktigt ärlig, så är nog inte hon det heller, eller hennes
gelikar. Själv tänker jag lite ändamålsenligt nyvaket att den klädseln
fullkomligen skriker efter manlig uppmärksamhet, och
att det sexuella uttrycket är det sätt som ska nå den uppmärksamheten.
Men jag kanske har missat nå’t ?
Klädseln i fråga här ovan och liknande måste väl ändå bli svårt
att kalla för något annat än sexuellt utmanande. Dvs för att vinna
mäns sexuella gunst, och när hon då lyckas med det blir
hon förbannad på män som blir sexuellt attraherad av henne.
Är inte det lite märkligt hörrni ?.. vad är det jag inte förstår ?
hjälp mig att förstå hur det här funkar ?

Klä dig som du vill Zara

Personligen är det mig helt likgiltigt hur människan på bilden
ovan klär sig. Jag respekterar inte längre människor som inte
respekterar mig. Och hon hatar, hatar, hatar killar
om jag inte minns helt fel. Och jag blir inte attraherad av
kvinnor som jag inte respekterar.
Det är således mer kombinationen åsikter
i förhållande till beteendet jag funderar kring,
och det kontraproduktiva i det hela, utöver eventuell
dubbelmoral. För min del får hon klä sig precis hur
utmanande hon vill. Problemet är att hon inte tycks förstå
grundläggande orsaker och verkan. Hon verkar inte vilja förstå
konsekvenser av sitt agerande, eller ta ansvar för det.
Ansvaret menar jag då ligger i vilken sorts förebild hon blir för
unga tjejer…. och vilka konsekvenser det kan få för dem.

Juridiska ansvaret är tydligt…men

Jag minns den arga debatten ang att kvinnor ska få klä sig hur de vill
utan att bli våldtagna. Man menade på att rättssystemet
lade ansvaret på våldtäktsoffret. Att hävda det är som att sparka in
en öppen dörr. Det är klart ALLDELES klart att juridiskt och moraliskt
kan BARA en gärningsperson vara ansvarig för sin handling.
Det har INGENTING alls, juridiskt att göra med kvinnors eventuella
klädsel…INGENTING.

Demonstrera mot ”döden” den gillar vi inte

Men det är en sak att hävda hur det borde vara, och en annan sak
hur det ibland är. En gång i tiden då statsminister Ingvar Carlsson,
uppmanade och stöttade en gång fackets initiativ att ”demonstrera
mot arbetslösheten”. Vilket jag som genuint röd väljare finner alldeles
utomordentligt korkat. Snacka om att skjuta bredvid målet.
Det är som att demonstrera mot döden eller mot sjukdomar,
det är som att vid sjukdom attackera symptomen, istället för
det som orsakar sjukdomen, i form av leverne etc.
Om man är missnöjd med arbetslöshet, borde man inte då demonstrera mot
det som man tror orsakar arbetslöshet, eller ev de krafter politiska
inriktningar som orsakar arbetslöshet. Och därom varierar säkerligen
orsaksanalysen… men ändå.

Varför attackerar vargen min hund, när min hund jagar vargen ?

Det är som när jägarna blir förtvivlade och utnämner sig själva
och sin jakthund till offer, när en varg dödat en jakthund. Efter det
att jägaren själv släppt ut den jakthunden fritt i det vilda att söka
upp älg, men även varg och björn. Och sedan lägga upp en bild på
en söndersliten hund och låtsas vara förvånade av utgången.
Varg borde inte döda jakthundar tycker de, aningen naivt för att
uttrycka sig milt… men varg gör det om de blir trängda och jagade.
Det är inte bara deras självklara rätt att försvara sig, utan nedärvt
i deras överlevnadsgener under tusentals år av utveckling.

Det borde inte va så … men vakna !

Och det finns även liknelser att dra kring orsak och konsekvenser
kring eget beteende vad gäller sexualitet, klädsel,
utmanande. Kvinnor borde inte bli mer utsatta bara för att
de klär sig mer utmanande. Men det är ändå vad som i marginalen
kommer ske, vilka lagar du än skriver, hur många oskyldiga du
än sätter dit, hur galet ogenomförbara lagar du än skriver, som
samtyckeslagen. DET KOMMER ÄNDÅ ATT SKE, och det är galet fel
men det kommer ändå att ske, och det kommer definitivt alltid
vara så att ju mer du utmanar, desto större risk
att du blir utsatt. vare sig det är jägare, jakthund,
eller arbetslöshet, eller sexuell utmanande unga kvinnor,
och till och med tonårsflickor. Och hur man som förälder
skulle våga utsätta en ung omyndig tonårstjej för dessa
risker, är för mig helt, helt oförståeligt. Alldeles oavsett hur
det borde vara.

”Jag hade rätt”

Jag kommer även ihåg min faders kloka inlägg i trafikdebatten.
När alla i hans omgivning hävdade sina rättigheter i trafiken,
om trafikregler osv.

”Och det stod på gravstenen, JAG hade rätt”

Om jag som förälder hade hävdat min dotters rättigheter
att klä sig hur hon vill, även sexuellt utmanande.
Och sedan efter en våldtäkt möta min dotters livlösa ögon,
så vet jag inte hur jag nånsin skulle komma över det.
Jag skulle iaf INTE sagt ”JAG HADE RÄTT”

Och hur hamnade vi här ?

Så hur har vi hamnat här, utifrån den mest självklara av alla
befrielsekamper, den om att först alla män fick rösträtt,
och sedan lika självklar alla kvinnor fick rösträtt ?
Hur hamnade vi här i ett av världens tryggaste länder att bo
och leva i. hur blev det så här i det land som av vissa betraktas
som det mest jämställda i världen (Jag har invändningar)

Lögn, förbannad lögn och statistik

Anledningarna till att Sverige ligger högt i våldtäkt-statistik,
är flera, och av flera anledningar enligt mig missvisande.

”Tänk på att alla statistiska jämförelser mellan länder bör göras med
försiktighet på grund av de skillnader som finns gällande de juridiska
definitionerna av brott i olika länder, eller de olika metoder som
används för att rapportera in brott”.

Så det går alltså med fog att ifråga sätta hur utbrett det i
verkligheten är i Sverige, när man kallar det Assange blivit
anklagad för, för våldtäkt. Det skulle förmodligen inte ske
någon annanstans i världen. Ej heller det Timell blev anklagad för.
I inget av fallen är det heller bevisat att anklagelserna är sanna.

Att ställa rätt frågor

Så hur hamnade vi här ?
Det har jag faktiskt inget svar på,
inget som jag bygga upp med entydiga orsaker och
konsekvenser. Men fundera kring det går ju.
Vad skiljer Feministiska Sverige från andra delar av världen då,
historiskt, kulturellt, politiskt och i välfärd ?
Även om det är svårt att peka på en enda anledning, är det nog
i dessa frågeställningar man hittar svaret på frågan om hur vi
hamnade i ett medialt könskrig i media, med rättegångar i media,
och iofs missvisande men ändå hög våldtäktsstatistik.

Kontroversiella teser

Jag vill hävda något som i första ögonblicket kan verka ett
kontroversiellt påstående… speciellt för de som tror på att
det finns ett patriarkat som förtrycker kvinnor strukturellt,
samt att all vi män skulle bära del av det sk patriarkatet
som förtrycker kvinnor strukturellt, men att kvinnor överlag
inte alls har någon del i detta påstådda patriarkat.
Jag vill hävda att på många plan, i hemmet, kring det
sociala så har det varit och fortfarande är det kvinnor som i
större utsträckning har sista ordet… framförallt i förhållanden.
Det är… som jag varnade för i början av inlägget en generalisering
av stora mått, och stämmer givetvis inte in på allt och alla.
Men det gör ju inte heller generaliseringen om män som
potentiella våldtäktsmän så… låt mig för sakens skull hållas.

Jag köper det inte

jag köper inte heller den bilden av kvinnor som det
svagare könet, varken historiskt, under Metoo, eller efter Metoo.
Jag köper inte den bild metoo vill göra gällande av kvinnor som
omyndigförklarade individer, som inte klara av att säga ”nej”
inte klarar av att ge en spark i skrevet på en för närgången man.
Jag köper inte att vuxna myndiga, starka kvinnor skulle
vara oförmögna att göra detta. Jag köper inte Metoos verklighets-
beskrivning.

Spark i skrevet

Jag tar hellre en rejäl spark i skrevet, än en anonym våldtäkts-
anklagelse, tio år senare när någon kommit på nåt de inte kom
på med en gång. Jag tar hellre en käftsmäll om jag skulle ”misstolkat”
en sexuellt utmanande kvinnas intentioner, än en efterhandskonstruktion,
15 år senare.

Könsrollers bevarande

Sen finns det massor av beteenden. könsroller och konstigheter
både i den kvinnliga och den manliga könsrollen jag finner
förlegat, konstigt, dubbelmoraliskt och idiotiskt rent ut sagt.
MEN könsroller är ALLAS vårt ansvar, både mäns och kvinnors.
Och vi köper och accepterar i praktiken de flesta av könsroller,
men när de rollerna ger oss oönskade konsekvenser, blir det annat ljud
i skällan, då faktiskt helt fördomsfull uttryckt av mig, i synnerhet från
det täcka könet.Själv tillhör jag det uppenbar otäcka könet.
smiley

Men vill vi verkligen fortsätta så här ?

Men det finns en hel del mer att tänka kring detta med
”kvinnans frigörelse”, hur fri hon egentligen blivit sen ho lämnade
barnen på dagis och gick ut och gjorde karriär likt mannen.
Och hur fria barnen blivit sen kvinnan blev frigjord.
Det finns en hel del att funderar kring hur länge vi ska tjafsa om
snopp och snippa, och när vi ska börja leva hållbart, när vi ska
börja vara med våra barn. Det finns en del att fundera kring
i hur vi egentligen mår i Sverige, vad vi egentligen vill ?
Och hur vi uppnår det, och om Metoos giftermål med kapitalism
(liberalism) verkligen är sättet att nå detta ?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *